lördag 17 april 2010

Musik o Fotoautomaten- Progg

Min vilja är lätt att avgöra

För det finns ingenting som skiljer

Mina anhöriga behöver inte krångla och stöna

"Moss inte klamra sig fast vid en rullande sten."

Min kropp? - Oh. - Om jag fick välja

Jag skulle till aska det minska

Och låt den glada vinden

Min damm där vissa blommor växa

Kanske blekning blomma sedan

Skulle komma till liv och blomma igen

Detta är min sista och slutliga Will

Lycka till er alla

Joe Hill
Detta är den första låtskrivaren jag känner som skrev proggmusik.
Han var född i Gävle som Joel Emmanuel Hägglund 1879
Flyttade till USA och arbetade inom industrin.
Blev fackföreningsordförande
 Skrev många sånger till kända artister som handlade om orättvisor.

1915 blev  han anklagad för att ha mördat två personer och blev dömd mot sitt nekande
till arkebusering och blev avrättad.
Alla hans sånger lever däremot kvar och det är många svenska artister som har skrivit
och sjungit till hans ära.
En av dem är Fred Åkerström

En av mina favoriter är Jan Hammarlund Kanske mest för att jag gillar hans röst
och denna låten Jag Vill leva i Europa
Jan Hammarlund som ung då jag började lyssna på honom
Jag är väl ingen större proggfan(tillhör inte min ålder)  men gillar många av låtarna
Sen önskar jag att vi fortfarande kan ha rent vatten och att våra  barnbarn och
barnbarnsbarn kan växa upp i fred och i en bra miljö.

Ha en bra fortsatt helg. Anita
Här hittar ni mer musik att lyssna på:http://kafferasten.blogg.se/

10 kommentarer:

  1. Alltid intressanta fina inlägg du gör. Önskar er en trevlig helg
    Kram Maarianne

    SvaraRadera
  2. Nä jag e väl inte någon proggare men musiken och låtarna minns man så väl...
    Hur går det med grävandet...Maria

    SvaraRadera
  3. Nej jag är inte proggare men jag gillar ju progg så kanske lite ändå. Jag tror det är nåt man är i hjärtat. Härligt inlägg med lite fakta som jag inte visste. /Knatten

    SvaraRadera
  4. Tack för inlägget. Det var intressant.Har för mig att jag läst om Fred Åkerström i en bok som handlade om Cornelis Wreesvijk, en av mina absoluta favoriter. Hälsn mimi

    SvaraRadera
  5. Joe Hill så kul du skrev lite runt honom.. hade ingen aning:) Jan Hammarlund, aldrig hört talas om honom, men visst har han en speciell röst som jag oxså gillar.. låter inte som alla andra precis:)
    Ha de gott denna lördag../Pialotta från ett blåsigt Skåne:(

    SvaraRadera
  6. hej vännen
    tack för kommentaren hos mig man blir alltid lika glad. intressant inlägg du har - som alltid.
    önskar dig en toppen helg

    kram Catthie

    SvaraRadera
  7. Den musiken gillar jag också o så intres. med lite fakta. Inget som jag hade en aning om.
    Kram Ninne

    SvaraRadera
  8. Ett riktigt bra inlägg i proggmusikens tecken. Intressant information och fina bilder dessutom!

    SvaraRadera
  9. Det önskar verkligen jag också och ibland känner jag att vi håller på med något som vi inte borde men ändå gör med vår jord.

    SvaraRadera
  10. Hej Anita
    Vilken härlig blogg om progg.
    Nu kan jag ju inte önska dig mysig helg utan det får bli mysig måndag
    Kramizzzar i massor Lotta

    SvaraRadera