tisdag 24 augusti 2010

Tisdagstema-Familj

Då jag läste temat kom jag att tänka på helt andra Familjer än min egen.
 Förutom man, 3 barn, (med sina respektive och med deras 6 bonusbarn ),7 barnbarn och 2 barnbarnsbarn är vi en stor familj Denna familj ligger mig närmast hjärtat
Normalt vill jag inte hellre ta med foton på familjen mer än nån gång på de minsta i familjen.
Därför får det bli andra familjer.
Familjerna jag kom att tänka på var när jag igår tog lite
foton på våra plommon och fann också en del gäster som lät sig väl smaka.
Förutom mig själv  som tillhör Familjen Homo sapiens
art av familjen nominieder och primatersläktet.

Plommonen(Prunusar)  tillhör  växtfamiljen Rosväxter
Förutom  plommonen på träden kalasade getingarna på de nertrillade på marken
Getingarna är en Familj i ordningen Midjesteklar(Aporita)

Sen fick jag en överraskning. En som också gillade de nertrillade plommonen
EN Amiral(Vanessaa atalanta)
Fjärilar som tillhör Familjen insekter
 Amiralen  är en dagfjäril som tillhör Familjen Praktfjärilar

Min familj lät sig smaka på min plommonmarmelad  där smaksättningen
var  kanel + Rom.
Uppgifterna om de olika familjerna har jag hämtar från Wikipedia

Fler Tisdagstema-Familj hittar ni:Här

Nu blir det att baka en Plommonbulle i form Ha de gott. Anita

7 kommentarer:

  1. Varför är fjärilar vackrare hos dig än mig. Jasså det är skillnad på fotografen !!!!!!!!
    När det gäller familjemedlemmar så är vi väl ungefär lika. Förutom barnbarnsbarn, där vi förlorade 2 st. Jag har en otrolig förmåga att blanda ihop namnen.
    Ha det så gott
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vi har ju inga barn, gubben & jag - och naturligtvis därför inte heller några barnbarn - så våra familjer är väldigt olika!
    Vi har heller inga fruktträd eller bär här på Gotland. Vilket jag tycker är jätteskönt. I Stockholm, Älvsjö, hade vi en gammal trädgård med massor av äppelträd, körsbär, plommon och gråpäron. Trist att behöva ta rätt på all frukt när man bara är två i familjen och det inte gick åt så mycket.
    Och vännerna man erbjöd frukt dom ville ha den plockad i påsar! Men där gick gränsen!!

    SvaraRadera
  3. Underbart gott med plommon.. tyvärr har jag inte lyckats gotta på det ännu.. bara en massa ickesvenska plommon än så länge på torget.
    Finfina bilder som vanligt.. riktigt gottiga:)

    SvaraRadera
  4. Den översta bilden på plommonen, är sååå fin!

    Vilken stor och härlig familj du har!
    Ha det gott. Lissen

    SvaraRadera
  5. Det var otroligt vackra bilder du har här :) Jag kan inte välja någon favorit för de var så fina alla tre :)
    kram :)

    SvaraRadera
  6. Jättefina bilder. När man inte vill lägga ut sina nära och kära på bloggen gäller det att tänka i andra banor. Kreativt!

    SvaraRadera
  7. Vilken illustration av ordet familj -love it.

    Lite nya familjenamn fick jag också lära mig, kommer knappast att komma ihåg det.

    SvaraRadera