tisdag 14 juni 2011

NF Blommor #6- Monkey Flowers m.m.

Kul att få visa mina frösådda  blommor .
Köpte några frömattor när vi var på en liten minisemester i Nice som jag sedan placerade i krukor.Utav de 5 olika sorterna är det två som blommar.Har satt ut plantorna på olika ställen i trädgården då jag inte visste om de skulle stå soligt eller i skugga.

MIMULUS-Monkey Flowers-Gyckelblomma




 Det blir spännande varje gång en blomma slår ut för de är olika från planta till planta. Det är väl därför de kallas Gyckelblomma.



Minipenséer fanns också med bland frömattorna


Köpte denna pionplanta på Sofiero 2010.
Och nu blommar den med två stora fina blommor.
Den heter Top Brass.
Och den gör verkligen skäl för namnet då i mitten på blomman skjuter upp en
topp

Tyvärr överlevde bara en Alliumlök i vinter
Allium Stäpplök 

Gul Daglilja

Ett litet axplock som blommar i min trädgård.Anita.

Titta in här  så finns det mera blommor. 

14 kommentarer:

  1. Härlig blomsterprakt i din trädgård. Många vackra foton. Ha dé!

    SvaraRadera
  2. Så vackra blommor du visar!
    Pionen är min absoluta favorit och gyckelblomman är ju lite speciell med sina olikfärgade blommof!

    SvaraRadera
  3. Nej, vad roligt med blommor som överraskar! Sånt gillar jag också! Och pionen var ju väldigt ovanlig den med! Dessutom fina bilder av dig!
    Kram Pia

    (PS. Måsarna ruvar 21-35 dagar)

    SvaraRadera
  4. Trevligt att promenera runt i din trädgård Anita :)
    Gyckelblommorna var verkligen spännande och annorlunda :)
    kram

    SvaraRadera
  5. Så vackra fina blommor du visar. Ångra nästan att jag inte sått några gyckelblomster.De är mysiga.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Det var härligt att se så många fina blommor hos dig. Det är sommar i ett nötskal :D

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga blommor du fotat. Pionen var verkligen toppen- ja Gyckelblomstern är ju härligt söta.
    Ha det gott
    Kram Ninne

    SvaraRadera
  8. Lekkert, pionen og dagliljen er flotte ! :))

    SvaraRadera
  9. Det var fina blommor och vackra färger.

    SvaraRadera
  10. Många vackra blommor i din trädgård. Pionen är min favorit.

    SvaraRadera
  11. Gyckelblomster har jag tittat på redan länge, och t.o.m. sått små lökar, men inget tycks komma upp :( Jättefina, och pionen kan ju inte gå okommenterad, den är ju bara så vacker!!!!! /Mimi

    SvaraRadera
  12. Vad kul att du fick dina "utländska" mattor att blomma! Jättefina blommor allihop!!

    SvaraRadera
  13. Kul att se dina blommor .
    Här är så dåligt väder så jag tror att sommaren går ifrån oss
    Det är så tråkigt när rosorna börjar blomma och så blåser det och regnar så det står härliga till .
    Hoppas att du har haft en kanondag idag.
    Kramizzz
    Bilderna är kalas som vanligt

    SvaraRadera
  14. Åh! Vilka fantastiska blommor och fina bilder!
    Pionen är ju sagolik och Cykelblomma mycket rolig med sina glada färger! Härligt!
    Kram Halina

    SvaraRadera