torsdag 25 mars 2010

Torsdagsfoto 31- Förr i tiden

Särdals kvarn i bakgrunden där det numera brukar vara konstutställningar.
Ett mysigt café och en butik med sylt ,saft,teer, och en massa fina prylar.
En liten trädgårdshandel finns också inne på gården.
Värt ett besök.
Sen är det gamla saker som jag har i min ägo.
Ett gammalt pennskrin från ungefär 1910
En hemmagjord hyvel
Två stycken strykjärn där det till vänster  är mycket gammalt.
Man öppnade ett spjäll och stoppade in glödande kol eller annat hett för att
strykjärnet skulle bli varmt. Värmdes också på vedspisen.
De är rätt tunga så stå och stryka med dem var säkert inte lätt.
Lite sent inlägg men en bra fortsättning på torsdagskvällen. Anita

13 kommentarer:

  1. Vilken snygg väderkvarn, strykjärnen var fina har tre här hemma som gammelmormor värmde på vedspisen och strök med.Tunga så in i norden, annat än dagens superlätta strykjärn.

    SvaraRadera
  2. Snyggt till temat förr i tiden.
    Strykjärnen var häftiga. Kommer ihåg att farmor hade precis sådana.
    Påminns också om att jag har tvätt i tvättstugan som borde tas om hand, alltid dessa högar förstår inte....

    Ha d gott

    SvaraRadera
  3. Vilket snyggt och fint collage!
    Vilken tur vi har som slipper dessa tunga strykjärn som de hade förr... Vilket jobb de måste haft då det var dags för strykning.
    Ha en fin kväll!
    /Maria

    SvaraRadera
  4. Vilket fint collage du gjort. Och den kvarnen var riktigt maffig/Lis

    SvaraRadera
  5. Härligt kollage som är riktigt fint tolkat på temat!

    ha en fin dag!

    SvaraRadera
  6. Många gamla vackra saker du visar.

    SvaraRadera
  7. Väderkvarnar brukar dominera landskapsbilden, så också här. Trevligt och snyggt collage. Pennskrinet! Varför tänkte inte jag på mitt här bredvid i lådan;-) Ganska praktisk grej med härlig doft av gamla blyertspennor;-)

    SvaraRadera
  8. Många FÖRR I TIDEN saker du har tagit kort på
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  9. Så himla fina de är ..Möllar kallar vi dom på danska :) i danmark finns det ganska många kvar ...än .. hoppas de får stå kvar länge till :)

    SvaraRadera
  10. Kvarnen är jättevacker! Herregud, ett strykjärn med glödande kol... Tack och lov för våra moderna strykjärn. Pennskrinet är ju kul med förmaningsorden.

    SvaraRadera
  11. Läckert collage av gamla saker!

    SvaraRadera
  12. Vilken vacker gammal kvarn från förr men som nu används på ett bra sätt, det gillar jag.

    Min första tanke var också en gammal kvarn men inte lika vacker.

    De där andra gamla sakerna påminner om det jag också har någonstans i stugan undanlagt i alla fall hyveln och pennskrinet. Vet ej om det finns något gammalt strykjärn. Jag ler när jag tänker på utveckligen. Idag så jag ett där du bara hänger på kläderan och sedan är strykningen klart. Lite mer att göra hade de som strök förr i tiden.

    SvaraRadera
  13. trevligt collage på gamla kära saker. Och kvarnen är riktigt snygg. :)

    SvaraRadera