lördag 19 februari 2011

Inspiration & Kreativitet nr 19 - C-vitaminer

Eftersom jag fick bestämma temat denna vecka -C-vitaminer- har jag gjort en liten extra koll på C-vitaminer.  Man tror att apelsiner är mycket C-vitaminrika men när man då jämför med andra frukter så är det inte de som har mest C-vitaminer per 100 gr.  Här ett litet axplock hur många mg.
c-vitaminer det finns i 100 gr.
Äpple 6 mg. Aprikos 10 mg.Grape Frukt 34 mg. Apelsin 53 mg.
Kiwi grön 98 mg.Kiwi Gul 120-180 mg.

Och så den mest C-vitaminrika frukten som växer i vårt land.

Svarta Vinbär 155-215 mg.


För att hitta den mest c-vitaminrika frukten över hela vår värld
får vi åka till Amazonas regnskogar i Syd-Amerika
Innehåller mer C-vitamin än någonting annat ätbart på vår planet.
Camu Camu
som innehåller 2700 mg. c-vitaminer per 100 gr.
Mina uppgifter kommer från art. om C-vitamer på Googles


Camu Camu - den spännande AMAZON "må bra" FRUKT



Camu Camu trivs i frodig regnskog MARKEN berikas av flodvattnet i Amazonas

Vår Camu Camu granarna odlas i översvämningsområden i Amazonas, där de är täckta med flodvattnet fyra månader av året. När vattnet drar sig tillbaka, är det jord och näringsämnen material (biomassa) från hela Rainforest omlagrade. Detta säkerställer de rikaste näringsämnen jorden och låter träden tillgång till en naturlig täthet av mineraler, aminosyror och enzymer som är unika för denna mikro-miljö. Det är därför Camu Camu är späckad med ett rikt, balanserat profil livskraft och viktiga näringsämnen inte kan erhållas från någon annan källa.

Artikel och bild från företag som säljer hälsoprodukten.

Ha en bra fortsatt helg. Anita

14 kommentarer:

  1. =) Du har betydligt fler av den varan på dina klasar än jag har hos mig. Mina buskar planterades 2009 så de har inte hunnit ta sig, men de kommer -förhoppninsgvis.

    Jag valde också det svarta vinbäret av samma anledning. Nu vet jag att havtorn, tranbär, blåbär och hjortron har en stor mängd av den så livsviktiga vitaminen. Havtorn kommer ju starkt som ett oerhört viktigt bär för att få i sig mycket på naturlig väg. Kanske att det där handlar om flera komponenter.

    En underbar helg önskar jag till dig.

    SvaraRadera
  2. Den frukten hade jag ingen aning om - Intressant!
    kram
    http://fotochip.blogspot.com/2011/02/c-vitaminer.html

    SvaraRadera
  3. Tänk va man kan tro fel (ang vitaminer) men tron kan ju försätta berg, så man kan ju inbilla sig det i alla fall.
    Som vanligt fina bilder
    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack för en trevlig information om c-vitaminer :)

    SvaraRadera
  5. Det var bra att få reda på .. vi har buskar här som är full med svarta vinbär .. ja inte nu förstås ;)
    det andra hade jag ingen aning om :)
    ha en fin lördag :)
    kram

    SvaraRadera
  6. Har precis ätit en Kiwi o solen skiner Då är det bra. Är dessutom hundvakter så har varit ute på promenad. Visserligen kallt om näsan i motvind på hemväg. Då var det -8 o nu på em har det orkat upp tiil -3. Tack för fina foton o den bra-diga upplysningen om våra frukter Vitaminer behöver vi nu Har du fått i dej tillräckligt så den dumma förkylningen släppt??
    Ha det gott Kram Ninne

    SvaraRadera
  7. Nu fick jag lära mej något mer.
    Ska göra den där efterrätten ikväll, prövar att ta med kiwi också :-)

    Vilken härlig skärpa och färg på din bild!

    Kram och ha en skön lördagskväll.
    //Lissen

    SvaraRadera
  8. Har aldrig hört talas om frukten i fråga men en riktig vitaminkick verkar den att vara.
    Ha en skön lördagkväll;-)

    SvaraRadera
  9. Tänk att varje dag lär man sig något nytt - utmärkt - tack!

    SvaraRadera
  10. Enig med alle her inne, en lærer ganske mye av å titte inn på blogger! Tusen takk for det flotte innlegget. ha en vitaminrik helg.

    SvaraRadera
  11. Svarta vinbären ser alldeles underbara ut. Tack för tipset om camu-camu

    SvaraRadera
  12. Camu Camu är en ny bekantskap för mig. Har inte ens hört talas om den! Kul!

    Svarta vinbär däremot frossar jag i. Plockas bekvämt i trädgården - eller i frysen så här års...

    SvaraRadera
  13. Vilken fin bild på svarta vinbär. Tror jag ska köpa kiwi i morgon. :)

    SvaraRadera
  14. Spännande fakta, tack!
    Svarta vinbär år ju så gott, och i alla de former. Jättefin bild du fångat!

    Jag brukar göra mos av tranbären eftersom jag inte har tillgång till lingon och krösamos.
    Man tröttnar på IKEAS lingonsylt ibland.

    SvaraRadera