måndag 7 februari 2011

Måndagstema- Nostalgi-50-tal

Jag var på en studentmässa på Vapnö Slott i går.
Slottet finns dokumenterat redan år 1379 som då ägdes av ett barnbarn till heliga Birgitta. Efter det har varit i både dansk och norskt ägo. Sen 1741 har slottet varit i samma släkts ägo.
Nu är det tyvärr inte jag som skall ta studenten
men däremot min dotterdotter.
Orsaken att vi var där var att hon skulle uppträda som mannekäng för en firma.
Jag tänkte mig då henne i lång balklänning.
Men klänningen som hon bar kan användas till studentklänning
fick mig att bli nostalgisk.
 Nu är det 50-talet som gäller om man skall va s.k. inne.
Har fått hennes tillåtelse att visa fotona. Med på första bilden är två av hennes klasskamrater.


Där fanns ju även mer traditionella balklänningar,
smycken.fotografer.limosiner.festarrangemang.
På Vapnö gård säljs härproducerat. Mejeriprodukter och spannmål.
Varje vår är här en stor trädgårdsutställning som är värt ett besök. Anita


19 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder!
    Ursnygga tjejer i väldigt vackra klänningar... faktiskt nostalgiskt... påminner mig lite om min mammas sommarklänningar för många många år sen :))
    Mycket fina bilder.
    Mvh Halina

    SvaraRadera
  2. Elsker slike kjoler og skulle ønske jeg kunne bære en sånn selv:O))

    kozkoz

    SvaraRadera
  3. Woooowww vilka brudar.
    Det var väl så killarna sa på den tiden eller var det pingla...
    Bilderna är suveräna och vilka härliga klänningar..
    Brigitte Bardot inspirerade...Ursnyggt. Detta var någor för oss som var unga på den tiden...
    Kramizzzzzz

    SvaraRadera
  4. Vilka läckra klänningar, det var riktigt snyggt med riktig klass på 50 talet:-)

    SvaraRadera
  5. Ursnyggt, känner mig nästan som ung på nytt. Tänker på alla underkjorar man skulle ha, stärkta, räckte inte det så en ståltråd runt. Det va tider de
    Keam

    SvaraRadera
  6. Wow! Jag får "ståpäls" Så söta tjejer, och vilka härliga klänningar.
    Elisabeth /"Buggar Bettan"

    SvaraRadera
  7. Oi dette var flotte bilder. Det passet godt til temaet også. Ha en god mimrekveld.

    SvaraRadera
  8. Åå så stilige de var, de hadde noen flotte kjoler å svinge seg i på den tiden. Nydelige jenter også:)

    SvaraRadera
  9. Å, jag minns de ljuva åren, mycket vackra kläder och söta mannekänger har du här.

    SvaraRadera
  10. Så vackra tjejer...och så roligt det måste att mannekänga! Ja tänk de där prickiga klänningarna kommer man ju ihåg...hade en men inte så där urringad. Tjusiga bilder.

    SvaraRadera
  11. Oj, så söta flickor i -50 tals inspirerade klänningar!
    Ha en fin vecka!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  12. Så flotte de er i 50-talls kjoler,
    artig å se :)

    SvaraRadera
  13. Hej
    Nu drar vi igång årets vårteckensutmaning, hoppas att du vill vara med igen. Gå in på länken och följ instruktionerna. VI har fått lite respons från media, och det kommer säkert att bli många som följer utmaningen i år.
    http://humlebacken.blogg.se/2011/february/varteckensutmaning-2011-startar-den-28-feb.html

    kram

    Viveka på Humlebacken

    SvaraRadera
  14. De var da utrolig stiilige!! Tenk om slike kjoler kunne komme på mote igjen!! Det sier jeg ja til!!

    SvaraRadera
  15. Skønne kjoler.. det er ren nostalgi.. :-)

    SvaraRadera
  16. Wow - vilka läckra klänningar.

    SvaraRadera
  17. Blir verkligen nostalgisk trots att jag inte burit något sådant, mitt 50-tal var inte sådana kläder. =) med tanke på den tid jag levde under det årtiondet är det ganska förståeligt. Däremot ger det en känsla av allt som jag sett och upplevt på bio och TV under många år.

    Vilka vackra tjejer och så rätt de ser ut, som klippta ur en 50-tals affisch.

    SvaraRadera