måndag 1 februari 2010

Macro Monochrome # 17- fodral

Fodralet är till en CD-skiva.
Som innehåller 4 låtar som min dotter har skrivit och spelat in.

 
Blev intresserad då jag läste vad Monkan hade skrivit och undrat hur man tolkar
 det svartvita och monochrome.
Nyfiken som jag är gick jag in och letade både i uppslagsbok och på nätet.
Monokrom är 1. ett konstverk i en enda färg 2. Enfärgad.
Sen ett svar till studenter som har ställt frågan.
 Vad är monochrome?
Det betyder en färg.
Dvs. bakgrundsfärgen är endast en och likaå används bara en färg för text på den bakgrunden.
Det behöver dock inte vara just svart eller vitt.
Jag hoppas att jag uppfattade frågan rätt.
Den sista bilden har jag först ändrat till svartvitt och sedan
lagt på filtret Monochrome.
Ha de gott. Anita


7 kommentarer:

  1. Spännande med olikatekniker,,fast jag bli ju nyfiken på sångerna,,får vi inte höra dem här.
    ha det gott mvh Monica på Pepparbacken=)

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar skapande familj ni måtte vara....
    Du missade den lilla på min bild i måndagstemat....;-)
    Ha´t himla gôrgôtt i snön
    Nina

    SvaraRadera
  3. Va bra att du var så nyfiken och hittade det .. för nu vedt jag också det :)
    men va roligt att ha en cd med ditt barns sånger och musik på :)

    SvaraRadera
  4. Vi är nog många som vill höra låtarna. Kan du inte fixa det? Du kan ju det mesta!!
    Kram Ninne

    SvaraRadera
  5. Aha du gjorde en liten efterforskning, vilken service :-) Filter, det kollade jag inte, tänk om jag också har det. Däremot har jag hittat en annan metod, alltså ytterligare en, i RAW-konverteraren fanns ett alternativ för just monochrome.

    En egen skiva, vilken fin present. Första bilden är ju finast för att man får se mest av bilden på fodralet men när det gäller det monokroma så blir mittenbilden min favorit.

    SvaraRadera
  6. Jag blir också nyfiken på musiken :) Ligger den på Youtube?
    Kul att du är nyfiken och experimenterar i MM.
    Själv tänkte jag mig svartvita bilder där det kan vara tillåtet med ngn färgad detalj. Men jag är inte sträng ;) det viktigaste är att alla deltagare har kul och njuter av bildarbetet :)
    kram

    SvaraRadera